hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی >  تأثیر تغذیه بر پیری سالم

 تأثیر تغذیه بر پیری سالم

حتی اگر تا این اواخر زیاد به تغذیه سالم فکر نکرده‌اید، تغییر رژیم غذایی در حال حاضر می‌تواند سلامتی شما را به‌عنوان یک فرد مسن بهبود بخشد.

رویداد ایران- آزاده پناهی:انتخاب هوشمندانه غذایی می‌تواند به محافظت از شما در برابر برخی مشکلات سلامتی با افزایش سن کمک کند و حتی ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک نماید. درست مانند ورزش، خوب غذاخوردن فقط مربوط به وزن شما نیست. با وجود بسیاری از رژیم‌های غذایی مختلف، انتخاب آنچه برای خوردن وجود دارد می‌تواند گیج‌کننده باشد. دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2020-2025 برای آمریکایی‌ها توصیه‌های تغذیه سالم را برای هر مرحله از زندگی ارائه می‌دهد. دستورالعمل‌های غذایی الگوی غذایی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، چربی‌های سالم و پروتئین‌های بدون چربی را پیشنهاد می‌کند.

 بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که الگوی غذایی مدیترانه‌ای که شامل محصولات تازه، غلات کامل و چربی‌های سالم است، اما لبنیات کمتر و ماهی بیشتر نسبت به رژیم غذایی سنتی آمریکایی، ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشد. یک مطالعه در سال 2021 که الگوهای غذایی بیش از 21000 شرکت‌کننده را تجزیه‌وتحلیل کرد، نشان داد افرادی که از الگوی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، به طور قابل‌توجهی کمتر در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی هستند .

همچنین رژیم غذایی کم‌نمک به نام رویکردهای غذایی برای توقف فشارخون (DASH) نشان داده است که فواید سلامتی قابل‌توجهی دارد. مطالعاتی که رژیم DASH را آزمایش کردند نشان دادند که این رژیم، فشارخون را کاهش می‌دهد، به کاهش وزن افراد کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

 یکی دیگر از الگوهای غذایی که ممکن است از پیری سالم حمایت کند، رژیم غذایی MIND است که الگوی غذایی مدیترانه‌ای را با DASH ترکیب می‌کند. محققان دریافته‌اند افرادی که رژیم غذایی MIND را به‌دقت دنبال می‌کنند، در مقایسه با سایر سبک‌های غذایی، شناخت کلی بهتری دارند (توانایی تفکر، یادگیری و به‌یادآوردن واضح‌تر.)

 چه کاری می‌توان انجام داد؟

 سعی کنید با تغییرات کوچک با اتخاذ یک یا دو جنبه از الگوی غذایی مدیترانه‌ای یا رژیم غذایی MIND شروع کنید. چندین مطالعه نشان داده‌اند که گنجاندن حتی بخشی از این الگوهای غذایی، مانند ماهی بیشتر یا سبزیجات برگ‌دار بیشتر، در عادات غذایی روزانه شما می‌تواند نتایج سلامتی را بهبود بخشد. یک مطالعه بر روی 182 سالمند مبتلا به میگرن مکرر نشان داد که رژیم غذایی حاوی روغن‌های گیاهی کمتر و ماهی‌های چرب بیشتر می‌تواند سردردهای میگرنی را کاهش دهد. مطالعه دیگری که تقریباً 1000 فرد مسن را طی پنج سال بررسی می‌کرد، نشان داد که مصرف سبزیجات برگ سبز به طور قابل‌توجهی با کاهش آهسته شناختی مرتبط است .

 حتی اگر تا این اواخر زیاد به تغذیه سالم فکر نکرده‌اید، تغییر رژیم غذایی در حال حاضر می‌تواند سلامتی شما را به‌عنوان یک فرد مسن بهبود بخشد. اگر در مورد آنچه می‌خورید نگران هستید، با پزشک خود در مورد راه‌هایی که می‌توانید انتخاب‌های غذایی بهتری داشته باشید صحبت کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد